Sekrety witaminy D

Niewielu z nas zdaje sobie sprawę z roli, jaką odgrywa dla naszego zdrowia witamina D. Jedną z jej ważniejszych funkcji jest regulacja ilości wapnia i fosforanów w organizmie. Te składniki odżywcze są nam bardzo potrzebne. Dzięki nim nasze kości, zęby i mięśnie są zdrowe. Brak witaminy D może prowadzić do deformacji kości już we wczesnym dzieciństwie – krzywica u dzieci – oraz bólu kości zwanego osteomalacją u dorosłych.

Witamina D jest czasami nazywana jest „witaminą słoneczną„, ponieważ jest wytwarzana w skórze podczas ekspozycji na światło słoneczne (jej synteza zaczyna się już po 20-estu minutach spędzonych na Słońcu).  Pod względem właściwości chemicznych jest to witamina rozpuszczalna w tłuszczach – jej wchłanianie zwiększa się pod wpływem zawartego w pożywieniu tłuszczu, a magazynowana jest w tkance tłuszczowej i wątrobie. Twoje ciało wytwarza naturalnie witaminę D, gdy jest bezpośrednio wystawione na działanie promieni słonecznych, dlatego od końca marca do końca września większość z nas sama produkuje sobie tę witaminę. Jednak od października do początku marca świata słonecznego jest bardzo mało i wtedy musimy dostarczać witaminę D wraz z pożywieniem.

q25

Najlepsze jej źródła to: tłuste ryby (łosoś, sardynki, makrela, śledzie), tran, jajka, oleje roślinne, mleko i produkty mleczne oraz produkty wzbogacane (bardzo często mleka roślinne, produkty do smarowania pieczywa i płatki śniadaniowe). Kolejnym źródłem witaminy D mogą być suplementy diety, o które należy uzupełnić dietę w okresie jesienno-zimowym.

Dobrym i prostym rozwiązaniem jest przyjmowanie dwóch kapsułek tranu.

Witamina D ma kilka ważnych funkcji do spełnienia w naszym organizmie. Po pierwsze, pomaga nam zachować zdrowe kości poprzez regulację poziomu wapnia i fosforu – dwóch składników, które są niezwykle ważne dla utrzymania zdrowych, mocnych kości. Niedobór witaminy D u dzieci może powodować krzywicę, u dorosłych niedobór tej witaminy D skutkuje osteomalacją (zmiękczenie kości) lub osteoporozą. Na tę ostatnią narażone są szczególnie kobiety po menopauzie. W kilku badaniach wykazano odwrotną zależność między stężeniem witaminy D we krwi a ryzykiem cukrzycy typu 2. Ponadto u osób z cukrzycą typu 2, niewystarczająca ilość witaminy D może negatywnie wpływać na wydzielanie insuliny.

Niski poziom witaminy D wiąże się z większym ryzykiem wystąpienia chorób alergicznych, w tym astmy i atopowego zapalenia skóry. Niedobór witaminy D jest szczególnie niebezpieczny dla kobiet w ciąży – wiąże się ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia stanu przedrzucawkowego i konieczności przeprowadzenia cięcia cesarskiego. W skrajnych przypadkach stan przedrzucawkowy zagraża życiu matki i dziecka. Witamina D odgrywa także ważną rolę w zapobieganiu depresji, która w końcu przestaje być tematem tabu zarówno wśród dorosłych, jak i młodzieży i dzieci.

Mimo tego, że nasz organizm może sam wytworzyć witaminę D, nie oznacza to, że nie jesteśmy narażeni na jej niedobory. Objawy niedoboru tej witaminy obejmują najczęściej: zmęczenie, uogólnione bóle, braku dobrego samopoczucia, obniżenie nastroju, silny ból kości lub mięśni, ogóle osłabienie, które może powodować trudności z chodzeniem lub wstawaniem z krzesła.

Lekarze mogą bardzo prosto zdiagnozować niedobór witaminy D wykonując badanie krwi. Jeśli badanie potwierdzi niedobór możesz dostać skierowanie na prześwietlenie, aby lepiej sprawdzić stan swoich kości.