Peganizm – najmodniejsza dieta w tym roku

Peganizm

Według Pinteresta najsilniejszym trendem żywieniowym w 2019 roku będzie peganizm, czyli połączenie diety paleo i diety wegańskiej. Choć na pierwszy rzut oka wydaje się to niemożliwe, ponieważ te dwie diety zdecydowanie się wykluczają (dieta paleo oparta jest głównie na produktach mięsnych, a weganizm zdecydowanie wyklucza spożywanie nie tylko mięsa, ale jakichkolwiek produktów pochodzenia zwierzęcego)peganizm jest propagowany już od kilku lat. Jej głównym propagatorem jest Dr Mark Hyman, który opisuje dietę pegańską w swojej książce „Food: What the Heck Should I Eat?”.

Dlaczego połączenie weganizmu i paleo?

Według autora dieta wegańska jest jednym z najlepszych sposobów odżywiania. Oparta jest na produktach pełnoziarnistych oraz dużej ilości warzyw i owoców, dzięki czemu dostarcza naszemu organizmowi mnóstwo witamin, minerałów, błonnika oraz zdrowych tłuszczów. Niestety, weganie narażeni są na niedobory witaminy B12 i witaminy D oraz żelaza, cynku i kwasów tłuszczowych omega-3. Weganie często mają także problem z dostarczeniem pełnowartościowego białka oraz wszystkich niezbędnych aminokwasów wraz z codzienną dietą. Poza tym dieta ta może być przepełniona cukrem, soją oraz produktami wysoko przetworzonymi.

Trend na dietę paleo utrzymuje się od kilku lat. Opiera się ona na żywności, która istniała od dawien dawna, w czasach paleolitu. Podążanie za paleo oznacza brak żywności przetworzonej, brak cukru (za wyjątkiem tego zawartego w miodzie i owocach), brak zbóż i produktów mlecznych, brak przemysłowego mięsa i ryb. Paleo opiera się na zbilansowanej diecie – białkach, węglowodanach i tłuszczach w takiej ilości, którą organizm potrzebuje, aby się dobrze rozwijać – oraz zrównoważonym rozwoju polegającym na wspieraniu lokalnego rolnictwa i wybieraniu produktów ekologicznych. Paleo to mięso, ryby, orzechy, nasiona, warzywa, trochę skrobi i owoców i brak cukru.

Dieta pegańska koncentruje się na żywności, która nie podnosi poziomu cukru we krwi, opiera się na dużej ilości świeżych warzyw i owoców, zdrowym białku i tłuszczach. Najlepsze źródła węglowodanów według tej diety to: ciemne liściaste warzywa, brokuły, kalafior, brukselka, kabaczek, szparagi, fasola szparagowa, słodkie ziemniaki, pasternak, marchew, buraki, świeże owoce.

pexels-photo-1824353

Powinny zajmować od 1/2 do 2/3 twojego talerza (Hyman zaleca, aby warzywa i owoce stanowiły aż 75% dziennego spożycia). Białko powinno zajmować od 1/4 do 1/3 twojego talerza. Jego źródła to – ekologiczne kurczaki, ryby, wołowina, jaja i podroby. Najlepsze źródła tłuszczu (1/4 do 1/3 twojego talerza) to olej kokosowy, masło ghee, awokado, oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia, olej z awokado, orzechy i nasiona.

Stosując dietę pegańską pamiętaj o kilku zasadach:

Trzymamy się z dala od cukru, jemy głównie rośliny (ponad połowa talerza powinna być zapełniona warzywami), unikamy żywności przeładowanej pestycydami, antybiotykami, konserwantami, sztucznymi barwnikami i GMO.Jemy pokarmy bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, trzymamy się z daleka od olejów roślinnych (rzepakowy, kukurydziany, słonecznikowy, sojowy), ograniczamy lub całkowicie eliminujemy nabiał a produkty mięsne traktujemy jak przyprawy (ograniczamy je do minimum).

pexels-photo-1095550

w36